Sunday, August 17, 2008

Nisfu Syaaban (My thoughts In Malay)

Assalamualaikum kepada saudara Islam saya terutama skali yg sayang,cinta dan mengikuti sunnah Rasullulah S.A.W.

Nari dah start malam nifsu syaaban. Banyak masjid2 mengambil kesempatan untuk mengadakan ceramah2 yg berkaitan dgn syabaan atau di bulan ramadhan yg akan datang tak lama lagi. Pada saya ini adalah perbuatan yg baik kerena hendak memfokuskan umat Islam kepada kebesaran bulan Ramadhan.

Walaubagai manapun, golongan agama dan ustaz2 harus dan MESTI take note bahawa amalan2 ibadah yg mereka anjurkan di masjid, kawasan perumahan atau 'EXPO' mesti bersesuaian dgn sunnah Rasullululah S.A.W dan bukan ibadah yg di ada2 kan oleh manusia tanpa sumber nas atau dalil yg shahih.

Diantara ibadah yg dilakukan oleh masyarakat kita ialah membaca Yassin beramai2 atau sendirain 3x atau ditambah dgn solat2 tertentu dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia etc.


Mengenai amalan ini saya hendak meminjam kata2 Syheik Dr. Yusuf al-Qaradawi seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati.


Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Syaaban: “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam.”

Tambah lagi kata Dr. Yusuf al-Qaradawi '' Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas magrib di masjid Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi‘in dan tabi’ tabi‘in). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan sunah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya.
Perhimpunan (malam Nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.''


Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bidaah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bidaah, dan setiap yang bidaah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, fatawa Mu‘asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).


Saya faham bahawasanya ini adalah issue yg sensitive dan apabila kita berdialog dgn2 org2 yg bertaklid buta dalam mengamalkan amalan2 seperti ini kita harus berdakwah secara bilHikmah dan secara lemah lembut seperti firman Allah S.W.T dalam Al-Quran:

Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. (Ali Imran 159)



Sekian.

P.S Saya harap pembaca dapat berkongsi dgn saya secara ilmiah dalil2 atau nas yg antum jumpai. Saya Muhammad Nazmi penulis yg dhaaif ini sudi mengambil balik kata2 saya yg saya type n post Sekiranya ia bercanggah dgn Al-Quran dan Sunnah.

5 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah, saya bangga dengan pandangan orang muda seperti awak. Berkenaan nisfu sya'ban kan, perkenankan saya memberikan pandangan "pribadi" saya., sebab kita ni kan sama2 belajar heheh sekelas lagi....
Kalau awak kemukakan dalil yang ianya tidak ada nasnya memang betul dan saya setuju. Tetapi juga ianya tidak ada dalil (nas) yang mengharamkan setiap kita membaca Yasiin sekali, dua kali bahkan beberapakalipun. Soo, disini kita ambil positifnya sajalah. Daripada orang2 tu me-rayau2 tak tentu arah, baik jugalah kalau mereka ni hadir dimajlis bacaan Al-Quran (tak semestinya Yasiin aje).Yang kedua, dalam majlis seperti ini biasanya diselitkan juga ceramah atau pesanan tentang hal2 yang ada kaitannya dengan kemaslahatan ummat oleh ustadz2atau sesiapa yang lebih arief. Jadi hendaknya janganlah kita ni menghukum mereka2 ini telah melakukan bid'ah.Ingat pelajaran our ustadz dulu... jadilah man of god not man of religion...susah nanti.
Salam

Anonymous said...

Terima kasih atas comment yg diberi.
1.Pertama saya setuju bahawa perkara positive yg dapat diambil seperti
yg dikatakan:
''dalam majlis seperti ini biasanya diselitkan juga ceramah atau pesanan tentang hal2 yang ada kaitannya dengan kemaslahatan ummat oleh ustadz2atau sesiapa yang lebih arief''.
Kalau dilihat paragraph satu yg dipost earlier, saya memang setuju atas kebaikan ini.

Kedua, Walaubagaimanapun dalam melakukan ibadat, seperti yg kita sudah belajar dalam kelas hadith, ibadah kita itu harus disusuli dgn nas yg shahih. Ia tidak cukup dgn niat yg baik.
Memang kalau kita lihat perbuatan yg dilakukan oleh masyarakat kita ialah baik walaupun ia adalah benda baru dalam agama.
Mengenai perkara ini,ibnu Mas'ud sahabat Rasullulah pernah berkata ''Tiap2 benda baharu dalam agama (bid'ah) itu sesat walaupun ia kelihatan baik''.

3. Lastly saya bukan ulamak,muhaddith atau ustaz dan saya tidak berani menghukum mereka2 ini telah melakun bid'ah.
Saya cuma quote kata2 ulama yg terkenal dan arif, Dr Yusof Qardawi mengenai amalan Nifsu Syabaan.
Kalau kita lihat fatwa Ulama yg lain seperti Syeik Abdul Aziz Bin Baaz, Syeik Utsaimin,Syeik Fauzan, Sheik Nasirruddin Albani mereka pon mengatakan bahawa amalan2 seperti ini ialah benda baru dalam agama, dan sekiranya ia memang baik maka para sahabat sudah pasti melalukannya.

Allahualam.

Anonymous said...

memanglah masyarakat kita ni suke benda2 yang berlebihan. But who are we to judge them... let them be... yang pentingnya kita jaga our own family dulu, from there barulah bertapak keluar like our messenger ..

Anonymous said...

assalamualaikum...
saya bersetuju dengan saudara Nazmi.. kite perlu ikut ape yg ada dlm Al-Quran, Sunnah Rasulullah dan para sahabat... untuk mengelak daripada perkara bida'ah yg kite sendiri xpasti, lebih baik kite lakukan atau ikut apa yang Rasulullah bt sahaja.. sesungguhnya Rasulullah itu adalah contoh bg seluruh umat Islam.. sy jg bknlah seorg ustazah, tetapi hanya memberi pandangan.. wallahualam..

Ikmal said...

Bagus kerana menulis mengenai petikan dr yusuf qaradawi ttg nisfu syaaban ini. zaman sekarang orang 'syok' dgn dr yusuf qaradawi.jadi, apa kata kita bagi 'syok' pd orang2 yg mengamalkan cara yg nabi tak lakukan agar mereka tahu bhw amalan ini tak betul dan meninggalkannya.

Mengenai amal ibadah, harus bagi kita beramal dengan niat dan disertakan dengan nas-nas yang sahih agar ketepatan amalan kita itu diterima. Amati betul-betul hadis ibnu mas'ud tentang memarahi/melarang halaqah yg melakukan zikir. Di situlah melihat betapa sahabat amat menjaga sunnah dan menjauhi tokok tambah di dalam ibadah.

Bukankah banyak perbuatan yang sunnah itu banyak di dalam pelbagai riwayat hadis yang sahih? Jadi, mengapa harus mengamalkan yang dhaif? Buka Hisnul Muslim..Banyak zikir-zikir sunnah ada di dalamnya.

allahu'alam.